krs coop facebook
Serwis Informacyjny Społem

aaa
Co z pojemnikami dań na wynos? Kiedy szklane butelki?- odpowiadamy na pytania odnośnie systemu kaucyjnego…
aaa
Obchody Międzynarodowego Dnia Spółdzielczości w siedzibie Krajowej Rady Spółdzielczej
aaa
Gala Polskiej Ligi Siatkówki
aaa
Młode Spółdzielnie konsumenckie w Europie
Organizacja Euro Coop wspiera działania oraz rozwój spółdzielni w Europie.
Copyright by KZRSS "Społem"

Spotkanie członków Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa

Kategoria: SERWIS INFORMACYJNY SPOŁEM NR I/2013 Opublikowano: piątek, 15, marzec 2013

W dniu 25 lutego br. w siedzibie Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego w Warszawie odbyło się spotkanie członków Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa. Posiedzeniu przewodniczył Jarosław Gajda – przewodniczący KRPiC. Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielczości Spożywców "Społem" na posiedzeniu reprezentował Ryszard Jaśkowski – zastępca prezesa Zarządu KZRSS "Społem".

Porządek posiedzenia KRPiC obejmował: informację o powstaniu Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa, informację o stanie prac nad ogólnopolską promocją pieczywa i sprawy różne.

Na początku posiedzenia przewodniczący KRPiC, Jarosław Gajda, przekazał informacje dotyczące powstania fundacji. Fundacja powstała w listopadzie 2012 roku. Celem fundacji jest stworzenie silnej, sprawnej i odpowiedzialnej organizacji, z którą zechcą współpracować wszyscy świadomi zależności między pożywieniem, a zdrowiem.

Misją fundacji jest edukacja społeczeństwa, szczególnie młodego pokolenia Polaków, promowanie walorów żywieniowych pieczywa i informowanie o zasadach prawidłowego odżywiania, tak aby każde polskie dziecko na drugie śniadanie jadło kanapkę ze świeżego pieczywa.

Dlaczego promocja jest tak ważna? Ponieważ jest elementem komunikacji marketingowej, polegającym na przekazywaniu informacji. Na nic najlepsze nawet chęci i starania jeżeli nie dotrzemy do naszych rodaków z opinią autorytetów naukowych. Przywołam tu choćby wypowiedź dr inż. Anny Diowksz, z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej: "Pieczywo jako podstawowy artykuł żywnościowy, niezbędny w codziennej diecie, dostarcza nie tylko sporej ilości energii, ale jest także źródłem wielu składników odżywczych, związków mineralnych, witamin, białka i błonnika pokarmowego". W podobnym tonie wypowiada się również wielu innych naukowców – mówił Jarosław Gajda.

Musimy również jak najszybciej zmienić, powszechne niestety, ale z gruntu nieprawdziwe przekonanie, że pieczywo tuczy. Nic bardziej mylącego! Przeciwnie ostry spadek spożycia pieczywa idzie w parze z problemem nadwagi, która dotyczyć zaczyna coraz młodszych dzieci. Dietetycy biją na alarm, że w codziennej diecie brakuje produktów zbożowych, czyli głównie pieczywa. Nasza idea promocji pieczywa wpisuje się więc w aktualne, naukowe trendy odżywiania – podkreślał Jarosław Gajda.

Jeszcze kilkanaście lat temu spożycie pieczywa na głowę mieszkańca w Polsce wynosiło powyżej 80 kg, dziś jest to jedyne 54 kg (dane GUS; źródło biznes gazetaprawna.pl). Takie dane mocno niepokoją, ale nie wolno nam załamywać rąk. Najwyższy czas żeby działać. Bierzmy przykład z innych krajów bo podobny kryzys wystąpił w Europie zachodniej: we Francji, Hiszpanii, Niemczech, czy Szwecji, ale tam dzięki promocjom udaje się go przezwyciężać. Dobrym przykładem, jest Szwecja, w której po dziesięciu latach trwania programu promocyjnego, został odwrócony trend spadkowy, sprzedaż powróciła, a nawet spożycie wzrosło o ponad dziesięć procent. Fundacja chce wykorzystać te doświadczenia i edukować społeczeństwo przekazując mu informacje, które zwiększą jego wiedzę. W tym celu powstanie Rada Programowa skupiająca specjalistów różnych dziedzin. Zadaniem Rady będzie wsparcie Fundacji merytorycznie i wskazywanie jej kierunków działania – kontynuował Jarosław Gajda.

Dzisiaj, już nikogo nie trzeba przekonywać do nowoczesnych form komunikacji jakie stwarza Internet. Fora internetowe służą szybkiej wymianie myśli, wyrażania opinii, konsultowania pomysłów, czy reklamy użytkowników. Dla Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa założyliśmy domenę: podplomyk.org, na której będziemy mogli się spotykać. Dlaczego wybraliśmy taką nazwę? Podpłomyk, to jeden z najstarszych pokarmów przetworzonych, jakie wymyślił człowiek. Stanowi pierwowzór, swoisty zaczątek, który zadecydował o rozwoju branży piekarskiej i cukierniczej. W ten sposób nawiązujemy do tradycji, pracy i organizacji związanej z pozyskiwaniem pożywienia roślinnego. Podpłomyk ma właśnie tę pracę symbolizować. Nazwa jest sympatyczna, więc liczymy na to, że spotka się z życzliwym przyjęciem – poinformował Jarosław Gajda.

Kto może wspierać fundację? Absolutnie każdy! Fundacja nie zrzesza członków i nie zbiera składek. Fundacja to my wszyscy żyjący z piekarstwa i cukiernictwa. Wsparciem będą więc nie tylko darowizny pieniężne, ale również praca społeczna dla dobra wspólnego. Tylko razem jesteśmy w stanie zbudować silną, sprawną i odpowiedzialną organizację, czego wszystkim nam, Drodzy Przyjaciele, życzę – dodał przewodniczący KRPiC, Jarosław Gajda.

Działalnością nowo powołanej fundacji kieruje Zarząd, w którym funkcję prezesa pełni Jarosław Gajda, a wiceprezesa – Zbigniew Prokopowicz. Kontrolę nad działaniami Zarządu ma Rada Nadzorcza, w skład której wchodzą: dr Krzysztof Cywiński, Urszula Miśkiewicz i Angelika Jędryka Pihut. W ramach Fundacji będzie działać też społeczna Rada Programowa.

Jest to pierwsza taka inicjatywa w branży, która umożliwi pozyskiwanie środków finansowych na własne działania promujące. Z działalnością statutową wiąże się również promocja spożycia pieczywa jako produktu niezbędnego w zrównoważonej diecie człowieka – poinformował Jarosław Gajda, przewodniczący KRPiC oraz inicjator powołania fundacji. Jak podkreślił, nowo powołana organizacja jest otwarta zarówno dla piekarzy i cukierników, osób prywatnych, jak i firm wspierających branżę piekarsko-cukierniczą.

Jeżeli Fundacja na Rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa potwierdzi działalność zgodnie ze statutem, będzie ona mogła ubiegać się o zmianę statusu na organizację pożytku publicznego. To z kolei otworzy jej możliwość otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dalszej części posiedzenia omówiono stan prac nad ogólnopolską promocją pieczywa oraz różne wewnętrzne sprawy KRPiC.

W dniu 25 lutego br. w siedzibie Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego w Warszawie odbyło się spotkanie członków Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa. Posiedzeniu przewodniczył Jarosław Gajda – przewodniczący KRPiC. Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielczości Spożywców "Społem" na posiedzeniu reprezentował Ryszard Jaśkowski – zastępca prezesa Zarządu KZRSS "Społem".

Porządek posiedzenia KRPiC obejmował: informację o powstaniu Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa, informację o stanie prac nad ogólnopolską promocją pieczywa i sprawy różne.

Na początku posiedzenia przewodniczący KRPiC, Jarosław Gajda, przekazał informacje dotyczące powstania fundacji. Fundacja powstała w listopadzie 2012 roku. Celem fundacji jest stworzenie silnej, sprawnej i odpowiedzialnej organizacji, z którą zechcą współpracować wszyscy świadomi zależności między pożywieniem, a zdrowiem.

Misją fundacji jest edukacja społeczeństwa, szczególnie młodego pokolenia Polaków, promowanie walorów żywieniowych pieczywa i informowanie o zasadach prawidłowego odżywiania, tak aby każde polskie dziecko na drugie śniadanie jadło kanapkę ze świeżego pieczywa.

Dlaczego promocja jest tak ważna? Ponieważ jest elementem komunikacji marketingowej, polegającym na przekazywaniu informacji. Na nic najlepsze nawet chęci i starania jeżeli nie dotrzemy do naszych rodaków z opinią autorytetów naukowych. Przywołam tu choćby wypowiedź dr inż. Anny Diowksz, z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej: "Pieczywo jako podstawowy artykuł żywnościowy, niezbędny w codziennej diecie, dostarcza nie tylko sporej ilości energii, ale jest także źródłem wielu składników odżywczych, związków mineralnych, witamin, białka i błonnika pokarmowego". W podobnym tonie wypowiada się również wielu innych naukowców – mówił Jarosław Gajda.

Musimy również jak najszybciej zmienić, powszechne niestety, ale z gruntu nieprawdziwe przekonanie, że pieczywo tuczy. Nic bardziej mylącego! Przeciwnie ostry spadek spożycia pieczywa idzie w parze z problemem nadwagi, która dotyczyć zaczyna coraz młodszych dzieci. Dietetycy biją na alarm, że w codziennej diecie brakuje produktów zbożowych, czyli głównie pieczywa. Nasza idea promocji pieczywa wpisuje się więc w aktualne, naukowe trendy odżywiania – podkreślał Jarosław Gajda.

Jeszcze kilkanaście lat temu spożycie pieczywa na głowę mieszkańca w Polsce wynosiło powyżej 80 kg, dziś jest to jedyne 54 kg (dane GUS; źródło biznes gazetaprawna.pl). Takie dane mocno niepokoją, ale nie wolno nam załamywać rąk. Najwyższy czas żeby działać. Bierzmy przykład z innych krajów bo podobny kryzys wystąpił w Europie zachodniej: we Francji, Hiszpanii, Niemczech, czy Szwecji, ale tam dzięki promocjom udaje się go przezwyciężać. Dobrym przykładem, jest Szwecja, w której po dziesięciu latach trwania programu promocyjnego, został odwrócony trend spadkowy, sprzedaż powróciła, a nawet spożycie wzrosło o ponad dziesięć procent. Fundacja chce wykorzystać te doświadczenia i edukować społeczeństwo przekazując mu informacje, które zwiększą jego wiedzę. W tym celu powstanie Rada Programowa skupiająca specjalistów różnych dziedzin. Zadaniem Rady będzie wsparcie Fundacji merytorycznie i wskazywanie jej kierunków działania – kontynuował Jarosław Gajda.

Dzisiaj, już nikogo nie trzeba przekonywać do nowoczesnych form komunikacji jakie stwarza Internet. Fora internetowe służą szybkiej wymianie myśli, wyrażania opinii, konsultowania pomysłów, czy reklamy użytkowników. Dla Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa założyliśmy domenę: podplomyk.org, na której będziemy mogli się spotykać. Dlaczego wybraliśmy taką nazwę? Podpłomyk, to jeden z najstarszych pokarmów przetworzonych, jakie wymyślił człowiek. Stanowi pierwowzór, swoisty zaczątek, który zadecydował o rozwoju branży piekarskiej i cukierniczej. W ten sposób nawiązujemy do tradycji, pracy i organizacji związanej z pozyskiwaniem pożywienia roślinnego. Podpłomyk ma właśnie tę pracę symbolizować. Nazwa jest sympatyczna, więc liczymy na to, że spotka się z życzliwym przyjęciem – poinformował Jarosław Gajda.

Kto może wspierać fundację? Absolutnie każdy! Fundacja nie zrzesza członków i nie zbiera składek. Fundacja to my wszyscy żyjący z piekarstwa i cukiernictwa. Wsparciem będą więc nie tylko darowizny pieniężne, ale również praca społeczna dla dobra wspólnego. Tylko razem jesteśmy w stanie zbudować silną, sprawną i odpowiedzialną organizację, czego wszystkim nam, Drodzy Przyjaciele, życzę – dodał przewodniczący KRPiC, Jarosław Gajda.

Działalnością nowo powołanej fundacji kieruje Zarząd, w którym funkcję prezesa pełni Jarosław Gajda, a wiceprezesa – Zbigniew Prokopowicz. Kontrolę nad działaniami Zarządu ma Rada Nadzorcza, w skład której wchodzą: dr Krzysztof Cywiński, Urszula Miśkiewicz i Angelika Jędryka Pihut. W ramach Fundacji będzie działać też społeczna Rada Programowa.

Jest to pierwsza taka inicjatywa w branży, która umożliwi pozyskiwanie środków finansowych na własne działania promujące. Z działalnością statutową wiąże się również promocja spożycia pieczywa jako produktu niezbędnego w zrównoważonej diecie człowieka – poinformował Jarosław Gajda, przewodniczący KRPiC oraz inicjator powołania fundacji. Jak podkreślił, nowo powołana organizacja jest otwarta zarówno dla piekarzy i cukierników, osób prywatnych, jak i firm wspierających branżę piekarsko-cukierniczą.

Jeżeli Fundacja na Rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa potwierdzi działalność zgodnie ze statutem, będzie ona mogła ubiegać się o zmianę statusu na organizację pożytku publicznego. To z kolei otworzy jej możliwość otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dalszej części posiedzenia omówiono stan prac nad ogólnopolską promocją pieczywa oraz różne wewnętrzne sprawy KRPiC.