Społem na wysokim miejscu w Top 200 Forbes
W najnowszym rankingu opublikowanym przez miesięcznik Forbes „Top 200 najlepszych polskich marek" marka Społem zajęła 26 miejsce ( na 200 wymienionych) oraz 5 miejsce w kategorii sprzedaż detaliczna żywności. Siła marki leży w umyśle konsumenta. To on podejmuje ostateczne decyzje zakupowe, często skłonny jest też zapłacić więcej za konkretne produkty i usługi z ulubionym logo.
Dla mocy marki ważna jest nie tylko jej dostępność, ale i skojarzenia, jakie wywołuje. Te pozytywne pozwalają firmom uzyskiwać często ponadprzeciętne wyniki finansowe. W efekcie dobrze wykreowana marka stanowi znaczący składnik wartości całego przedsiębiorstwa. W prezentowanym rankingu TOP 200 Najlepszych Polskich Marek oceniono ich wartość na rynku krajowym. Warto podkreślić, że w badaniu uwzględniono nie tylko marki będące własnością polskich firm, ale także te stworzone na polski rynek i z myślą o lokalnych konsumentach. Tymczasem, mówiąc najprościej, marka to skojarzenia, jakie z danym znakiem towarowym mają w swoich umysłach klienci: z jakością, tajemnicą receptury, poziomem obsługi czy najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami. Niekiedy również z kluczowymi produktami, postaciami lub hasłami. Tak rozumieją termin „marka" praktycy marketingu, którzy na co dzień tworzą i realizują strategie reklamowe i decydują o milionowych kampaniach służących budowaniu wartości marek. Skojarzenia z markami badano za pomocą badania konsumenckiego. Przeprowadzono 1435 wywiadów. W rankingu pokazano pozycję i wartość marek z perspektywy ich siły w umysłach klientów oraz roli w generowaniu przychodów. Jest to finansowa wycena polskich marek. Jako polskie klasyfikowano te marki, które zostały stworzone z myślą o polskim rynku. Ich właścicielami mogą być podmioty krajowe lub zagraniczne. Siłę marek obliczono, posługując się wypracowanym modelem. Uwzględnia on najbardziej aktualne koncepcje, którymi kierują się w swoim codziennym działaniu marketerzy. Model ten bierze pod uwagę mentalną dostępność marki oraz skojarzenia, które ona wywołuje: mentalna dostępność sprawia, że marka szybko przychodzi konsumentowi na myśl w kontekście danej kategorii; koreluje mocno z obecną pozycją rynkową marki; siła i typ skojarzeń wywoływanych przez markę pozwalają sprawdzić, jak silne emocje marka generuje, jak oceniana jest jej użyteczność, wyróżnialność oraz innowacyjność.
Informacja oparta na publikacji z dnia 30 września 2021 w miesięczniku Forbes, autor Anna Rejer.